pixel Hyperloop One Global Challenge. Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polacy projektują transport przyszłości - DPS Software

27 / 01 / 2017

DPS Software

Hyperloop One Global Challenge. Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polacy projektują transport przyszłości

– Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu – wyjaśnia Krzysztof Tabiszewski, CEO Hyper Poland. Zespół tworzy około 30 specjalistów z różnych dziedzin, jak i studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej.Zespół pracuje nad projektem nowoczesnego środka transportu, który byłby swoistym połączeniem samolotu i pociągu. Podróż superszybką kapsułą z Warszawy do Wrocławia zajęłaby około 20 minut. Taką koncepcję młodzi inżynierowie zaproponowali w ramach konkursu Hyperloop One Global Challenge.

CZYM JEST HYPERLOOP?

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. To połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Kapsuła porusza się w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. Hyperloop to nie science-fiction. Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas. (źródło: http://www.hyperpoland.com/)

W połowie 2015 r. Elon Musk, przedsiębiorca i filantrop, założyciel firm PayPal, SpaceX i Tesla Motors, ogłosił konkurs na projekt nowego środka transportu: Hyperloop POD Competition. Zespół Hyper Poland podjął wyzwanie, opracował koncepcję kapsuły i przeszedł do drugiej tury konkursu. Teraz Hyper Poland University Team, składający się z 26 studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, projektuje prototyp kapsuły, który ma zostać zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku. Cel zawodów to bezpieczny przejazd kapsuły w torze testowym oraz osiągnięcie jak największej prędkości.

Zespół bierze też udział w konkursie Hyperloop One Global Challenge. Trasa Hyperloopa z Warszawy do Wrocławia jako jedyna trasa z Polski oraz jedna z ośmiu z Europy znalazła się z w półfinale zawodów. Do rundy półfinałowej dostało się 35 zespołów z całego świata wyłonionych spośród 2600 zgłoszeń. O tym, kto zakwalifikuje się do ścisłego finału, dowiemy się w drugim kwartale 2017 roku.

– 2017 jest dla nas kluczowym rokiem, bo wtedy odbędą się testy kapsuły na torze. Jeśli zakończą się one powodzeniem, wtedy będzie można na poważnie pomyśleć nad zainwestowaniem w rozwój tej technologii. – zaznacza Krzysztof Tabiszewski. Dodaje, że nowy środek transportu nie byłby konkurencją dla istniejących już rozwiązań, ale ich uzupełnieniem. Podkreśla też, że Polska posiada odpowiednie zaplecze, jeśli chodzi o specjalistów i dobrze rozwiniętą myśl techniczną, by rozwijać i wdrażać technologię w kraju.

Zespół pracuje nie tylko nad budową samej kapsuły, ale też nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop. – W Polsce mamy wielu świetnych inżynierów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę teoretyczną i praktyczną. W porównaniu z zagranicznymi uczelniami na pewno mamy mniejsze środki finansowe, ale nie odbiegamy niczym, jeśli chodzi o poziom kształcenia, wiedzę czy zapał i chęci do tworzenia nowych rozwiązań. Technologie opracowywane przez Hyper Poland mogłyby się sprawdzić nie tylko w Hyperloopie. – dodaje Tabiszewski.

Hyper Poland został też wyróżniony za spójną inżyniersko i architektonicznie koncepcję oraz innowacyjne podejście do procesu projektowania podczas finału konkursu Build Earth Live: Hyperloop w Dubaju we wrześniu ubiegłego roku. Na wykonanie projektu zespół miał jedynie 48 godzin.

– Projekt inżynierski wykonywany jest w całości w SOLIDWORKS. Oprogramowanie w łatwy, intuicyjny sposób pozwala na wykonywanie projektów, a jednocześnie posiada na tyle zaawansowane funkcje, że mogliśmy wykonać całą kapsułę, wykorzystując to oprogramowanie. Ważne jest dla nas też to, że DPS Software dostarcza kołom studenckim darmowe wersje oprogramowania, na których pracują studenci zaangażowani w projekt. My z kolei uczestniczymy w programie sponsorskim SOLIDWORKS dla start-upów, dzięki czemu uzyskaliśmy roczną, komercyjną licencję SOLIDWORKS. DPS Software jest naszym kluczowym sponsorem, przede wszystkim dlatego, że jest dostawcą oprogramowania, bez którego nie moglibyśmy realizować projektu. – zaznacza Tabiszewski.

Już w ten weekend, w dniach 27-29.01.2017 odbędzie się finał pierwszej edycji zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition. Po raz pierwszy będzie można zobaczyć prototypy kapsuł poruszające się po torze testowym w Los Angeles.

Konferencja prasowa Hyper Poland / 26.01.2017 

Poprzedni
Następny

DPS Software wspiera uczniów i studentów w nauce i poszerzaniu swojej wiedzy, dostarczając oprogramowania CAD /CAD/PDM/PLM do uczelni wyższych, jednostek badawczych i szkół. Łącznie to ponad 100 instytucji. Firma współpracuje też z ponad 40 kołami naukowymi. Studenci otrzymują licencje 3D CAD SOLIDWORKS i CAM, mogą też nieodpłatnie uzyskać certyfikaty SOLIDWORKS. Dodatkowo DPS Software organizuje szkolenia dla młodych inżynierów na uczelniach i w centrach szkoleniowych.

– – –

Jeśli jesteś studentem lub planujesz założyć własny biznes, skontaktuj się z nami – kołom naukowym dostarczamy darmowe licencje SOLIDWORKS Education, młodzi przedsiębiorcy mogą z kolei aplikować o uzyskanie rocznej, komercyjnej licencji SOLIDWORKS.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

    Kreator oferty

    Zastanawiasz się które oprogramowanie sprosta Twoim oczekiwaniom? Skorzystaj z kreatora oferty.

    Potrzebujesz dodatkowej konsultacji?
    Skontaktuj się z nami