– Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu – wyjaśnia Krzysztof Tabiszewski, CEO Hyper Poland. Zespół tworzy około 30 specjalistów z różnych dziedzin, jak i studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej.Zespół pracuje nad projektem nowoczesnego środka transportu, który byłby swoistym połączeniem samolotu i pociągu. Podróż superszybką kapsułą z Warszawy do Wrocławia zajęłaby około 20 minut. Taką koncepcję młodzi inżynierowie zaproponowali w ramach konkursu Hyperloop One Global Challenge.
CZYM JEST HYPERLOOP?
Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. To połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Kapsuła porusza się w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. Hyperloop to nie science-fiction. Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas. (źródło: http://www.hyperpoland.com/)
W połowie 2015 r. Elon Musk, przedsiębiorca i filantrop, założyciel firm PayPal, SpaceX i Tesla Motors, ogłosił konkurs na projekt nowego środka transportu: Hyperloop POD Competition. Zespół Hyper Poland podjął wyzwanie, opracował koncepcję kapsuły i przeszedł do drugiej tury konkursu. Teraz Hyper Poland University Team, składający się z 26 studentów Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej, projektuje prototyp kapsuły, który ma zostać zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku. Cel zawodów to bezpieczny przejazd kapsuły w torze testowym oraz osiągnięcie jak największej prędkości.
https://youtu.be/HHLNI-m-Xa4
Zespół bierze też udział w konkursie Hyperloop One Global Challenge. Trasa Hyperloopa z Warszawy do Wrocławia jako jedyna trasa z Polski oraz jedna z ośmiu z Europy znalazła się z w półfinale zawodów. Do rundy półfinałowej dostało się 35 zespołów z całego świata wyłonionych spośród 2600 zgłoszeń. O tym, kto zakwalifikuje się do ścisłego finału, dowiemy się w drugim kwartale 2017 roku.
– 2017 jest dla nas kluczowym rokiem, bo wtedy odbędą się testy kapsuły na torze. Jeśli zakończą się one powodzeniem, wtedy będzie można na poważnie pomyśleć nad zainwestowaniem w rozwój tej technologii. – zaznacza Krzysztof Tabiszewski. Dodaje, że nowy środek transportu nie byłby konkurencją dla istniejących już rozwiązań, ale ich uzupełnieniem. Podkreśla też, że Polska posiada odpowiednie zaplecze, jeśli chodzi o specjalistów i dobrze rozwiniętą myśl techniczną, by rozwijać i wdrażać technologię w kraju.
Zespół pracuje nie tylko nad budową samej kapsuły, ale też nad kompleksowym projektem infrastruktury Hyperloop. – W Polsce mamy wielu świetnych inżynierów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę teoretyczną i praktyczną. W porównaniu z zagranicznymi uczelniami na pewno mamy mniejsze środki finansowe, ale nie odbiegamy niczym, jeśli chodzi o poziom kształcenia, wiedzę czy zapał i chęci do tworzenia nowych rozwiązań. Technologie opracowywane przez Hyper Poland mogłyby się sprawdzić nie tylko w Hyperloopie. – dodaje Tabiszewski.