Szkolenia SOLIDWORKS – jak DPS Software pomaga rozwijać umiejętności projektowe?
02 / 12 / 2024
Wasza firma została stworzona przez czterech studentów i nauczyciela akademickiego Politechniki Białostockiej. Czy młodzi i zdolni studenci jak wy mają w Polsce szansę na realizowanie swoich pomysłów i jednocześnie odniesienie sukcesu na rynku?
Marcin Joka: Jak widać mają 🙂 Każdy, kto ma marzenia, pomysł i na końcu motywację i zawzięcie, aby nauczyć się wszystkiego, co jest potrzebne do ich realizacji ma szansę odnieść sukces. Ważny jest też zespół, który jest komplementarny i odpowiedzialny. Samodzielnie ciężko jest osiągnąć coś wielkiego.
Czy sposób kształcenia na uczelni w jakiś sposób wpłynął na sukces waszego projektu? Jak uczelnie mogą wspierać młodych, zdolnych i kreatywnych studentów, by wprowadzali swoje projekty w życie?
MJ: Od zawsze powtarzamy, że studia nie włożą nam do głowy wiedzy, bo wszystkiego trzeba nauczyć się samodzielnie. Studia za to pokażą nam narzędzia i wskażą, gdzie szukać dalej i jak pogłębiać swoje umiejętności. Wydaje nam się, że obecnie uczelnie – przynajmniej Politechnika Białostocka – zmierzają w dobrym kierunku. Dzięki współpracy z firmami udostępniają studentom nieodpłatnie narzędzia i oprogramowanie. Tak było w naszym przypadku – mogliśmy uczyć się wykorzystania możliwości m.in. SOLIDWORKS w ramach zajęć, kół naukowych czy prywatnie w domach, korzystając z licencji edukacyjnych uczelni. Dzięki tego typu działaniom studenci mogą się rozwijać i testować swoje pomysły.
Robot znajduje się obecnie w fazie testów alfa. Trwa też produkcja pierwszych form wtryskowych. Premiera planowana jest na początek 2017 roku
Stworzenie robota z pewnością było skomplikowanym i czasochłonnym procesem. Photon został zaprojektowany w SOLIDWORKS – dlaczego wybraliście to oprogramowanie? Jak praca w SOLIDWORKS wpłynęła na cały proces?
MJ: Oj tak. Proces długi, skomplikowany i bolesny. Dotarcie do idealnej koncepcji wizualnej, gabarytów robota i odpowiedniego rozmieszczenia elementów nie było łatwym zadaniem. Wybraliśmy SOLIDWORKS, ponieważ czuliśmy się z nim najlepiej. Oprócz tego programu przetestowaliśmy kilka konkurencyjnych rozwiązań , ale SOLIDWORKS miał najlepiej przemyślany interfejs, rozbudowane i łatwo dostępne możliwości analiz. Proces projektowania wymaga cierpliwości, więc potrzebny jest program, który oszczędzi nam nerwów.
Pieniądze na stworzenie Photona zdobyliście dzięki kampanii na Kickstarterze, crowdfundingowej platformie. Dlaczego zdecydowaliście się na taką formę zbierania funduszy?
MJ: Kickstarter był w pewnym sensie jednym z marzeń do zrealizowania. Chcieliśmy, aby Photon nie był produktem, który sami sobie wymyślimy i stworzymy go jako biznes. Od samego początku współpracujemy z dziećmi, rodzicami i nauczycielami, aby opracować idealny produkt. Jednym z kluczowych kroków na ostatniej prostej do wdrożenia, było wdrożenie go razem ze społecznością, która pokochała Photona. Kickstarter to umożliwił.
Znajomość programowania coraz bardziej przydaje się na rynku pracy. Jednak wciąż wiele osób myśli, że żeby zostać programistą, trzeba skończyć studia informatyczne. Wy chcecie uczyć programowania dzieci w wielu 6-12 lat. Czy już w tak młodym wieku można nauczyć się programowania?
MJ: Zdecydowanie! Wiele osób uważa programowanie za czarną magię, pisaną na klawiaturze w języku zbliżonym do „elfickiego” z Władcy Pierścieni. A jak się okazuje, według statystyk 70% programistów to samouki. Mniej niż połowa programistów na świecie w ogóle posiada wykształcenie informatyczne. Narzędzia do programowania rozwinęły się tak bardzo, że możemy napisać aplikację np. na androida, nie pisząc nawet linijki kodu. Całe funkcjonowanie aplikacji układamy z bloków. I to właśnie idea programowania blokowego jest wykorzystywana do nauki dzieci. Najmłodsi za pomocą prostych różnokolorowych bloków układają instrukcję dla kotka (w przypadku Scratch) lub dla robota (np. Photona). Dzięki temu nauczą się myśleć jak programiści i będą miały solidne fundamenty, potrzebne do bardziej zaawansowanej nauki programowania.
Czego dzieci mogą nauczyć się podczas zabawy z Photonem? Jakie umiejętności u maluchów rozwija wasz robot?
MJ: Podczas projektowania Photona postawiliśmy nacisk na trzy główne aspekty – wejście w świat programowania, doświadczenia i eksperymenty z czujnikami i naukę logicznego myślenia poprzez zabawę. Ideą Photona jest to, że na początku nie potrafi on nic. Dzieci muszą wykonywać z nim eksperymenty i doświadczenia, aby zrozumieć, jak działają zainstalowane w nim czujniki. Kiedy to opanują, muszą nauczyć robota, jak z nich korzystać. Robią to poprzez pisanie prostych programów w języku blokowym. Badania potwierdzają, że programowanie uczy logicznego myślenia.
Photon, poprzez zabawę, uczy dzieci w wieku 6-12 lat logicznego myślenia
Pojawicie się w strefie wystawców podczas tegorocznego DPS Forum obok wielu innych innowacyjnych firm wykorzystujących najnowsze technologie. Czy według Was ten rynek ma w Polsce potencjał ?
MJ: Oczywiście, że ma potencjał. Powiem więcej. Najnowsze technologie są obecnie siłą wielkich gospodarek. Polska powoli wychodzi z etapu raczkowania i zaczyna tworzyć oraz wdrażać fantastyczne technologie jako pierwsza na świecie. Wierzymy, że takie wydarzenia jak DPS Forum stwarzają warunki do rozpoczęcia współpracy pomiędzy takimi firmami. W praktyce przekłada się to na jeszcze szybszy rozwój.
Dziękujemy za rozmowę i do zobaczenia podczas DPS Forum 2016
Zastanawiasz się które oprogramowanie sprosta Twoim oczekiwaniom? Skorzystaj z kreatora oferty.
Potrzebujesz dodatkowej konsultacji?
Skontaktuj się z nami